Reklama, Moderni reklama, Tradicinė reklama, Netradicinė reklama, Flash mobai, Partizaninė reklama, Dovanos

Virusinė reklama

Išpopuliarėjus internetui, vaizdo reklamų pasaulis kardinaliai pasikeitė: visos didelės įmonės pradėjo investuoti į vadinamųjų virusų kūrimą, kuriuos svetainės „YouTube” lankytojai persiuntinėja vieni kitiems. O didelė tokios reklamos dalis specialiai pritaikoma internetui.

Pirmasis video įrašas „YouTube“ svetainėje

Reklamos agentūros "Leo Burnett Moscow" kūrybos direktorius Grigorijus Sorokinas lenta.ru duotame interviu virusines reklamas vadina komercinių įmonių praeitimi, dabartimi ir ateitimi.

G. Sorokinas pastebi, kad visuomenėje vyrauja klaidinga nuomonė, neva egzistuoja virusinis marketingas, kuris ir kontroliuoja panašių reklamų kūrimo procesą. „Jei tikrai kietas filmukas gimsta savaime, jis pats tampa virusiniu. Virusinė reklama todėl taip ir vadinasi, kad be jokių reklamos užsakovo pastangų pereina nuo vieno žmogaus pas kitą. O tie, kurie save vadina virusinio marketingos specialistais, yra arba genijai, arba šarlatanai“.

Virusinių vaizdo klipų sąvoka iš tikrųjų ir gimė tada, kai atsirado „YouTube“, t.y. 2005 metais. Žinoma, panašūs klipai egzistavo ir anksčiau, tik pamatuoti jų efektyvumą buvo labai sunku, kadangi nebuvo vieningo peržiūras skaičiuojančio mechanizmo.

Pirmuoju klipu „YouTube“ svetainėje tapo vieno iš jos įkūrėjų Yakovo Lapitsky’o filmukas „Me at the zoo”, susuktas San Diego zoologijos sode. Per penkis metus jis peržiūrėtas daugiau kaip 3,7 mln. kartų.

Lietuvio sukurtas klipas sumušė visus rekordus

Tai, kad virusinis vaizdo klipas tapo veiksmingu, lemia jo peržiūrų skaičius. Tačiau viskas priklauso nuo to, ko iš jo tikimasi, arba kitaip sakant, kokiai tikslinei auditorijai jis skirtas. „Pasauliniu lygiu tai keli ar keliasdešimt milijonų. O geriausi pavyzdžiai yra šie: PIRMAS, ANTRAS, TREČIAS, KETVIRTAS, PENKTAS, ŠEŠTAS", - labiausiai vykusias virusines reklamas išskiria rinkodaros specialistas G. Sorokinas.

Vietiniame lygmenyje (pavyzdžiui, studentų bendrabutyje), pakanka ir 500 peržiūrų, kad vaizdo klipas vadintųsi virusiniu. Štai ispanų klipo pavyzdys, kurio tikslas – pakviesti įvairių įmonių kūrybos direktorius sudalyvauti renginyje „Portfolio night 8“, kurio metu galima parodyti savo "portfolio" ir gauti darbo pasiūlymus. Įrašą pamatė visa tikslinė auditorija.

Panašių pavyzdžių rasime ir Lietuvoje. Štai vos prieš mėnesį į „YouTube“ svetainę įkeltas lietuvio Vitalijaus Orlovo šokis pagal Justino Bieberio muziką su dviem dukromis – Kamile ir Karolina, jau peržiūrėtas daugiau kaip 1,2 mln. kartų! Vos tik V. Orlovas jį įkėlė į svetainę, įrašą į savo „YouTube“ kanalą perkėlė vartotojas iš Jungtinių Amerikos Valstijų CelebritiesSpoofs, kuris ir išgarsino įrašą. Beje, lietuviškoji versija peržiūrėta beveik 200 tūkst. kartų.

„Tu esi nuostabus tėtis. Daugelis tėvelių, jei būtų paprašyti padėti pašokti, pasakytų, kad neturi laiko ir viskas. Neatsižvelgiant į specialybę ar tikrąją situaciją su laiku. O jeigu tu dar ir pats iniciavai šį ,,šokių projektą" (nežinau kaip kitaip pavadint), tai dar nuostabiau - ploju atsistojus!“, - klipą sukūrusį V. Orlovą giria „YouTube“ vartotojas hehiX.

Zebra.lt jau rašė apie vasarą pasirodžiusį Latvijos dainininko Laurio Reinikio dainos „Es skrienu“ vaizdo klipą. Tuomet jis peržengė 200 tūkst. peržiūrų ribą ir buvo pripažintas žiūrimiausiu „YouTube“ savaitės klipu. Įdomiausia tai, kad lietuviškoji dainos versija šiuo metu žiūrimesnė nei latvių. Klipas „Aš bėgu“ peržiūrėtas beveik 750 tūkst. kartų, tuo tarpu latviškas – 660 tūkst.

Ateitis – interaktyvios reklamos

Iš esmės virusiniai įrašai nesiskiria nuo paprastų įrašų. Virusinėmis priemonėmis galima ne tik reklamuoti, bet ir pateikti tam tikrą informaciją ar net papasakoti istoriją, kuri visai nesusijusi su reklamuojama preke. Informacinio virusinio vaizdo klipo pavyzdžiu gali būti „Hell Pizza“ video-žaidimas „YouTube“ svetainėje.

„Kitas video, pavadinimu „Cannes Lions Cadbury's Gorilla” skirtas reklamuoti prekės ženklą. Tuo tarpu kitoje “Cadbury” reklamoje pristatomas produktas”, - kelis išskirtingus reklamos sprendimo būdus pateikia G. Sorokinas.

Pastaruoju metu virusinėmis reklamomis domisi daugelis įmonių, nesvarbu kokioje srityje jos veiktų. Toks susidomėjimas aiškinamas tuo, kad ši reklama neva yra labai pigi ir ją per kelias minutes galima nufilmuoti su mobiliuoju telefonu. Kartais tai pasiteisina, bet tokiais atvejais reikia sulaukti tinkamo momento, pavyzdžiui čia. Vis dėlto kokybė kainuoja ir kai kurios stambios kompanijos gali sau leisti nusipirkti visą lėktuvą, kad vėliau viską nufilmuotų paprasta buitine kamera.

Pastaruoju metu tapo populiaru gaminti naują video reklamų rūšį – interaktyvius filmukus. Čia žiūrovas pats dalyvauja tolimesniame istorijos kūrime. Vieną pavyzdį jau pateikėme aukščiau („Hell Pizza“ reklama), o štai dar du – „Dress Us!“ ir „A hunter shoots a bear!”.